Základní rozdíly mezi těmito dvěma oblíbenými cvičeními vám usnadní rozhodování, které z nich je to pravé pro vás.

Mnoho lidí má například problém vybrat si mezi jógou a Pilates. Ačkoliv jsou obě cvičení považována za podobná, pravdou je, že se výrazně liší. Abyste se naučili tyto rozdíly vnímat, přinášíme průvodce, který vám je pomůže pochopit a vybrat si to, které se pro vás hodí více. Ideálně si ale před definitivním rozhodnutím oba druhy cvičení zkuste na vlastní kůži a sami zhodnoťte, co vám sedne lépe.

Jóga versus Pilates kdo bude váš favorit (5)

Různé historie jógy a pilates

Jóga představuje posvátnou tradici, která vznikla v Indii již před 5 000 lety. Jejím účelem tehdy bylo, a vlastně stále je, propojit stav těla i mysli do absolutní harmonie. „Ásánami (polohami), pozorováním dechu a jednoduchými meditacemi zlepšuje jóga tělesné, duševní, emoční i duchovní zdraví,“ vysvětluje trenérka a odbornice na TRX for Yoga. „Opakování ásán a koncentrace na dech pomáhá při budování flexibility a síly zklidnit a ztišit zaneprázdněnou mysl,“ dodává.

Pilates je mladší, ačkoliv ho známe již téměř 100 let. Bylo založeno kolem roku 1925 Josephem Pilatesem, který jej většinou užíval pro fyzickou rehabilitaci. Cílem Pilates tak je posílit jádro (core), zlepšit držení těla, stabilizovat a prodloužit páteř, vybudovat celkovou sílu a vytvořit rovnováhu.

Jóga versus Pilates kdo bude váš favorit (1a)

Více než jen podložka

Obě cvičení tedy velmi účinně působí na tělo. Využívají ale zcela odlišné vybavení. Pilates třeba používá poměrně velké množství pomůcek, jako je třeba pěnový válec, kruh na pilates, míčky na pilates apod. Tyto pomůcky většinou pracují na základe různé odolnosti a odporu a pomáhají tělu se správným držením, zlepšováním síly a nesrovnalostí. Skvělé jsou také například ponožky na pilates a jógu s protiskluzovými drážkami.

Jóga na druhé straně používá především podložku a drobné pomůcky jako jóga blok, popruhy či přikrývka, které pomáhající při určitých ásánách nebo tělu zpříjemňují pobyt v nich. Ovšem podložka je základ. A abyste si cvičení jógy užili naplno a bezpečně, je potřeba zvolit podložku určenou přímo na cvičení jógy. Taková podložka má protiskluzový povrch a je vyrobená z kvalitních materiálů, které vám zaručí nejen dlouhou životnost, ale i udržení se ve stabilních polohách i těch nejnáročnějších jógových pozic. Velice kvalitní podložka Mandala od Tiguar splňuje vše zmíněné a navíc má i překlásný design. Sáhnout můžete také po kvalitní podložce Bodyzen od značky Physical.

Jak jsme již zmínili, je možné spojit jógu i s TRX® závěsným systémem. Lekce TRX for Yoga jsou čím dál více oblíbenější a plné účinných cviků, při nichž jsou základem stále jednotlivé jógové pozice, které jsou však díky TRX® ztíženy nebo naopak pohyb usnadňují.

Jóga versus Pilates kdo bude váš favorit (4)

Duchovní součást

Možná jeden z největších rozdílů mezi jógou a Pilates je v duchovním rozměru. Jednoduše řečeno, jóga není jen cvičením fyzického těla, ale i cvičením mysli – ve smyslu meditativní praxe. To znamená, že mysl je v pojetí jógy funguje stejně nezávisle na těle. Zaměřuje se také na dýchací techniky, které pomáhají snižovat stres. Pilates je spíše tradiční rutinní cvičení původně vyvinuté proto, aby pomohlo zraněným sportovcům. Jóga byla naopak vytvořena jako cesta k duchovnímu osvícení prostřednictvím různých postojů.

Cvičení jógy i pilates vám zpříjemní také vhodně zvolená hudba. Tóny meditativní hudby jen prohloubí zážitek z celého svičení a umožní vám cítit tato harmonická cvičení všemi smysly.

Pilates pro zdravá záda:

Metoda

Centrem jógy je spojení mysli a těla. Proto nevyužívá téměř žádné cvičební pomůcky ani stroje. Jako odpor zde slouží samo tělo. Z toho důvodu se lekce jógy od té Pilatesové výrazně liší. Každá jógová lekce končí relaxací v poloze mrtvoly, šávásáně. Většina lekcí Pilates je protkána užíváním pomůcek, které donutí tělo kontrolovat nastavení svalů a těla v nestabilních polohách a prostředích. Nejen s pomůckami můžete cvičit Pilates. Velmi oblíbené jsou i lekce GRAVITY® Pilates na strojích Total Gym, kde komplexně posílíte svaly celého těla. Vzhledem ke schopnosti budovat stabilitu jádra (core) a celého těla se proto často využívá jako rehabilitační nástroj, který do svého repertoáru zařazuje i spousta fyzioterapeutů (nebo klientům doporučují, aby se po ukončení rehabilitace Pilates věnovat začali).

Jóga versus Pilates kdo bude váš favorit (6)

Záměr

Zaměření jógy jde do nitra, upíná se k dechu a dráze, jíž v těle vykonává. Při cvičení jde zároveň i o duchovní spojení a meditace. Pilates naproti tomu věnuje pozornost primárně vyrovnání těla a přesnosti při ovládání každého pohybu. Důraz tedy Pilates klade na kontrolu pohybu.

Konečný výsledek

V závislosti na tom, co od cvičení očekáváte, si vyberte to pravé cvičení pro vás. Jóga působí na celé tělo, zatímco Pilates se zaměřuje hlavně na svalstvo a sílu. Pokud tedy hledáte spíše fyzické vyžití, zvolte Pilates. Pokud chcete jít pod povrch a zažít něco hlubšího, zkuste jógu.

A pokud se nemůžete rozhodnout pro svého favorita, pak zvolte jednoduše obojí a užívejte si tak benefitů jógy i Pilates zároveň. Odměnou vám bude štíhlé, pružné a vyrýsované tělo i čistá mysl bez stresu.

Zacvičte si pozdrav slunci:

Mohlo by vás také zajímat: 8 JÓGOVÝCH POLOH, KTERÉ POMOHOU S BOLESTÍ ZAD

Nebo: TRX A JÓGA – ZVLÁŠTNÍ KOMBINACE? PRÁVĚ NAOPAK