Předtím než začnete pořádný tréninkový režim s TRX závěsným systémem, tak možná budete chtít přesně vědět proč je TRX, tedy závěsný trénink tak efektivní při budování celkového atletického pohybu. Závěsný trénink s využitím pozastavené tělesné hmotnosti začal před více než 150 lety. Generace akrobatů a gymnastů používají svou vlastní tělesnou hmotnost a gravitaci jako odpor při zavěšení na kruzích, lanech a trapézových tyčích – a tím si budují obrovskou sílu a úžasné postavy, které jsou charakteristickým znakem těchto sportovců. V začátku moderní doby cvičící lidé přijali některé z těchto tréninkových technik, visící na kruzích na místech jako stará Svalová pláž v Benátkách, Kalifornie.

TRX do článku1

S posunem směrem k samostatnému výcviku v šedesátých a sedmdesátých letech ustoupil závěsný trénink hodně do pozadí, kromě několika tříd atletů (akrobati, gymnasté, zápasníci a horolezci), kteří nadále trénovali sílu na lanech a skále v rámci praxe svého řemesla.

Nedávná změna v programování fitness směrem k tradičním funkčním stylům výcviku vedla k obnovení hodnoty síly a povědomí o těle; tj. schopnost efektivně a silně přesunovat vlastní tělesnou hmotu. Nedávné vývojové trendy směrem k uživatelsky přívětivým zařízením pro cvičení těla také rozšířily hloubku a šířku cvičení v rámci tohoto jedinečného žánru funkční úpravy. Přizpůsobení programování také rozšířilo počet uživatelů, kteří jsou schopni integrovat tento úžasně efektivní starý – a zároveň zcela nový – styl výcviku.

Proč byste tedy TRX závěsný systém měli začlenit do svého tréninku?

Trendem nového tisíciletí v oblasti sportu je nepochybně funkční výcvik. Profesionálové i amatéři si uvědomují, že vypadat skvěle je důležité a zároveň to je ještě důležitější pro dlouhodobý výkon a kvalitu života. Jak jim tedy pomáhá závěsný trénink s dosažením těchto cílů?

TRX do článku2.jpg

SÍLA

Síla potřebná k vytvoření a ovládání pohybu v destabilizovaném prostředí je druh síly, který se liší od ostatních. V těchto trénincích je jádro v každém cvičení v úplném a konstantním stavu činnosti. Stabilizace jádra je nutná pro zachování správné orientace a polohy těla. Tento druh plného tělesného svalového zásahu je ještě zjevnější při provádění některých velmi náročných tělesných cvičení, které mohou být použity k budování síly s využitím závěsného systému.

ROVNOVÁHA

Mezi rovnováhou, povědomím o těle a stabilitou jádra existuje neoddělitelně spojený vztah „příčina a vliv“. TRX závěsný systém stabilizuje tělo pod zatížením. To vytváří náročnou pozici, v níž musí být vyvinuto tělesné nebo kinestézní uvědomění, které umožní jádrovým a dalším stabilizátorům kloubu řídit těžiště nad základnou podpěry. Tato schopnost je posílena tím, že nám umožňuje ovládat polohu těla a vytvářet hladký a efektivní pohyb ve stále náročnějších posturálních situacích. Tato zvýšená schopnost generovat energii a stabilizovat v nevyvážených pozicích koreluje přímo se zvýšeným výkonem prakticky ve všech sportovních aktivitách.

TRX do článku3

STABILITA

Když je jakákoliv část těla destabilizovaná v zavěšeném pohybu, okamžitě se zvyšují nároky na svaly. Pro zvrácení této nestability musí řetězec svalů spolupracovat na mnohem vyšší úrovni než při cvičení, kde jsou poloha a rozsah pohybu omezeny a řízeny definovanou a podporovanou cestou, jako u většiny tradičních strojů. Zvýšené požadavky na stabilitu kloubů způsobují, že stabilizační svaly udržují integritu kloubů, protože neutralizační svaly usilují o hladký pohyb při současném řízení tisíců drobných rušivých sil. Závěsný trénink také vyžaduje vyšší míru stabilizace páteře, aby byla zachována správná poloha cvičení a vyrovnání těla. Trénink za těchto podmínek aktivuje svaly při hlavních pohybech.

ATLETIKA

Závěsný trénink je velmi vhodný pro atletické cvičení. Vytváří výzvy, které posilují sekvence svalů a motorické vzory a přenášejí se přímo na pohyby, které se běžně vyskytují ve sportu a životě. Tento styl výcviku vyžaduje koordinované a integrované tělo pohybu a nabízí náročné, sportovní specifické variace, které vyžadují sílu a agility – základy atletiky pro všechny sporty.

Nedávný vývoj v oblasti vývoje také činí ze “ Závěsného tréninku “ jeden z nejjednodušších a nejpohodlnějších způsobů, jak posílit tělo, protože požadované vybavení je minimální, vysoce přenosné a lze jej prakticky provádět kdekoli.

Závěrem můžeme říci, že závěsný trénink  je evolucí funkčního tréninku, a je to obrovský, nový a účinný způsob integrace pohybu uzavřeného kinetického řetězce a využití cvičení vlastní vahou při jakémkoliv tréninku. Tato dodatečná forma školení zvýší funkčnost a efektivitu programu a přinese klientům špičkové výsledky.