V dnešní době, kdy většina z nás pracuje převážně v sedě, se potýkáme nejen s civilizačními chorobami, ale také čím dál více s bolestmi zad. „Na vině je především špatné sezení,“ tvrdí chiropraktik Zbyněk Krejčí z Fyzio Zet, který nám poskytl rozhovor. „Každodenní pohyb samozřejmě pomáhá, ale k procvičení hlubšího svalového systému, který za chronickými bolestmi často stojí, se při běžném cvičení často ani nepřiblížíte,“ dodává.

Když jsme mladí nic nás většinou nebolí, ale postupem času se vše může změnit. Každodenní nápor na určité svaly se podle chiropraktika postupně nabaluje. „Záda vás nemusí bolet roky, ale pak najednou přijde zlom a vaše tělo řekne dost,“ říká.

Poloha v sedu totiž není pro člověka přirozená pozice. „V naší civilizaci bohužel neustále sedíme. Ve školce, ve škole, potom na další škole, pak v práci a potom ještě doma na gauči. Tím pádem svaly, které nepoužíváme ztuhnou,“ říká odborník Zbyněk.

Většina lidí dělá totiž denně neustále stejné pohyby. Navíc když k tomu přidáme i špatné sezení, je na problém zaděláno. To, co ke špatnému posedu nejvíce negativně přispívá, je podle chiropraktika židle s opěradlem. „Po celodenním špatném sezení se to snaží lidí vylepšit. Vrhají se do fitka, kde trénink napálí a mají pocit, že hodinou tvrdé dřiny vykompenzují 12 hodin bez pohybu.“ podotýká a dodává: „Díky špatnému sezení není zpevněné svalstvo na hluboké úrovni. A k té se i přemírou cvičení špatně dostaneme.“

CO TEDY DĚLAT KDYŽ BOLÍ ZÁDA?

  • Začněte svaly pravidelně prokrvovat
    K tomu poslouží speciální masážní pomůcky, které by měly stlačovat bolestivá místa, a tím je dostatečně prokrvovat. „Vždy, když ke mně někdo přijde s bolestmi, dělám nápravu a rovnou zadávám domácí úkol – cvičení s těmito pomůckami,“ říká s úsměvem chiropraktik Zbyněk. „Lidem se někdy úplně nechce, ale pak mi už třeba po týdnu či dvou nadšeně sdělují své první dojmy a zlepšení.“

sada_duo_ballů

Sada Tiguar duo ballů je ideální kombinací pro masáž a prokrvení nejen zádových svalů. Začít můžete větším z nich, který si v leže na zádech položíte pod bedra a chvíli na něm budete uvolněně ležet. Poté pokračujte postupným posouváním duo ballu směrem nahoru podél páteře až ke krku. Nerolujte rychle, je potřeba, aby se sval stlačil a tento tlak chvíli působil, a až poté se pomalu přesouval na další části svalů. V průběhu můžete pro zintenzivnění, při pokrčených nohách, zvednout na chvíli zadek a pak ho zase položit a. V oblasti lopatek a krční páteře pak můžete zkřížit ruce za hlavou či na prsou, tím prokrvíte i jiné svaly. Jak cvičit, vám ukáže i toto video.

Stejným způsobem postupujte i s menším duo ballem, který bude prokrvovat svaly umístěné blíže k páteři. „Radím svým klientům, ať se na duo ballech poválí každý večer třeba u televize alespoň 20-30 minut. A hlavně pomalu, nejde o to rychle rolovat, ale spíše v intervalech stlačovat,“ podotýká chiropraktik.

2

Kromě Duo ballů nabízí Tiguar i další masážní pomůcky, se kterými lze pracovat podobně – na způsobu stlačování problematických partií. Jde o masážní válce různé tvrdosti i velikosti, masážní míčky nebo celé sady různě poskládané, pro každého dle potřeby. Například Tiguar mini válec je určený Pro hlubokou a efektivní relaxaci nohou, lýtek, paží, předloktí a rukou se bude hodit například Tiguar mini válec. Je určený jak pro začátečníky, tak pro pokročilé.

PROKRVENÍ SVALŮ A CO DÁL?

  • Protahujte se a získávejte flexibilitu
    Postupně do své rutiny zapojte také další pohyb a protažení. Ideální volbou je například jóga, jejíž vliv na svaly, kostru, vnitřnosti a komplet celé tělo vyzdvihuje i sám Zbyněk Krejčí.
  • Naučte se dobře sedět
    Je potřeba se zaměřit i na správné sezení. Nekroutit se na židli a nezatěžovat jen určité části těla. Zkuste zvolit židli bez opěradla a tu s opěradlem nechte opodál a na ní choďte primárně a vědomě odpočívat. Kromě židle bez opěradla je také skvělým řešením polohovatelný stůl, u nějž lze pracovat i ve stoje, a tím pádem tak polohy při práci střídat.
  • Naučte se držet své tělo rovně také při chůzi
  • Přidejte cviky pro posílení svalstva.
    Jakmile bolesti opadnou nebo se výrazně zlepší můžete kromě protahování a jógy připojit i silový či funkční trénink. Skvělé ohlasy na zpevnění celého těla, a především jeho středu má například TRX závěsný systém. Ve fitness centru pak můžete zkusit navštívit lekce na strojích Total Gym. V obou případech, jde o trénink s vlastní vahou těla.

Závěrem řekneme asi jen to, že trpělivost růže přináší. Musíme si uvědomit, že k dlouhodobé bolestivosti zad, která může být někdy lepší, jindy horší, vedla dlouhá cesta nesprávných návyků, které se postupně nabalovaly, a proto ani náprava nebude ze dne na den. Používáním masážních pomůcek a každodenním pohybem však můžete již po několika týdnech pocítit úlevu a brzy i zbavení bolesti. A pokud to chcete vzít opravdu z gruntu, navštivte nejprve svého chiropraktika, který vám pomůže s odblokováním a nasměruje vás na správný domácí trénink pro efektivní prokrvení svalstva.

 

Zdroj foto: Business photo created by pressfoto – www.freepik.com